legea anti-bullying
Educatie

Legea anti-bullying in scoli – un pas spre normalitate

Legea anti-bullying a intrat in vigoare in noiembrie 2019, o data destul de tarzie tinand cont de cazurile numeroase de abuz si violenta in scoli. Aceasta lege este un pas catre normalitate si ar trebui sa fie o prioritate pentru educatie.

Foarte multi copiii cu dizabilitati, in Romania sunt in jur de 60.000, trec prin momente grele din cauza batjocorii, umilirii si violentei colegilor de scoala, care nu ii inteleg ca sunt diferiti, insa merita un respect urias.  Astfel, legea anti-bullying este binevenita.

Ce prevede legea anti-bullying?

Prin legea anti-bullying se doreste estomparea violentei psihologice si fizice in scoli. Copiii care vor folosi apelative denigratoare, care isi vor insulta colegii sau le vor pune porecle, ii vor barfi sau judeca pentru trasaturile fizice sau psihice vor fi pedepsiti.

Bullying-ul constituie o problema de sanatate publica la nivel national, arata proiectul pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii anti – bullying, pus in dezbatere publica de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

Proiectul arata ca exista 6 tipuri de bullying in spatiul scolii: bullying elev – elev, bullying elev – profesor; bullying profesor – elev; bullying parinte – elev, bullying parinte – profesor, si bullying profesor – parinte.

Programe speciale de formare pentru profesori, parintii si copii

Inspectoratul scolar este institutia responsabila pentru accesul profesorilor la activitati de formare continua in domeniul prevenirii, identificarii si combaterii bullyingului .

Profesorii din scolile unde au fost cazuri de bullying vor fi trimisi cu prioritate la programe de formare continua pentru prevenirea si combaterea bullyingului.

In acelasi timp, elevii implicati in actiuni de tip bullying, ca victime, ca agresori sau ca martori, pot beneficia de programe de interventie /consiliere, finantate de la bugetul de stat, dat de autoritate alocala de care apartine scoala.

De asemenea, parintii elevilor implicati in actiuni de tip bullying, ca victime, ca agresori sau ca martori, vor beneficia si ei de programe de interventie /consiliere, finantate prin programe/proiecte cu finantare externa prin primaria pe raza caruia functioneaza unitatea de invatamant.

„Parintii elevilor din clasele/ grupele din unitatile de invatamant in care au fost inregistrate actiuni de tip bullying vor fi inclusi, cu prioritate, in programe de informare si constientizare in domeniul identificarii si combaterii bullyingului, ca forma a violentei manifestate in mediul scolar, in conformitate cu precizarile strategiilor nationale sectoriale din domeniul educatiei”, se mai arata in proiect.

Proiectul explica pe larg ce inseamna situatiile de bullying de tip verbal, emotional/ nonverbal, fizic, relational inclusiv sexual, deposedare de lucruri, electronic (cyber bullying).

Ce este considerat bullying verbal

In cazul bullyingului verbal intre elevi sunt considerate bullying urmatoarele situatii: apelative denigratoare

  • tachinare
  • insulte
  • poreclire
  • tipete
  • sarcasm
  • minciuna
  • barfa
  • amenintari verbale
  • santaj
  • jigniri repetate referitoare la: trasaturi fizice sau psihice, orientarea sexuala, dizabilitate, gen, religie, etnie, nationalitate
  • situatia socioeconomica
  • intimidarea
  • gesturile de excludere
  • lovirea
  • bataia
  • impiedicarea
  • imbrancirea
  • plesnirea
  • blocarea caii
  • inghesuirea sau impingerea.

In aceasta categorie mai intra si agresiunile sexuale (hartuire, atingere, avansuri etc.), raspandirea de zvonuri malitioase, insultarea in locuri publice, cererea de bani, bunuri sau echipamente (insotita de amenintari), furtul.

Tipuri de bullying electronic

In cazul bullyingului electronic dintre elev-elev sunt considerate agresiuni urmatoarele:

  • mesaje repetate suparatoare
  • amenintatoare
  • insultatoare
  • obscene, filmari/ima gini/mesaje denigratoare la telefon, computer
  • ridiculizare a unui elev prin crearea unui profil sau a unui blog fals, continand informatii umilitoare
  • publicarea online a unor videoclipuri sau poze personale fara acordul persoanei in cauza.

Atunci cand este raportata, situatia de bullying va fi investigata pentru a se stabili: masura in care se identifica un comportament de bullying real (despre ce?), actorii implicati (cine?), formele de manifestare (cum?), contextul de manifestare (unde si cand?), cauze generatoare (de ce?), solutii posibile de rezolvare (pentru ce?).

Pentru investigare va fi formata o echipa care va include dupa caz: diriginte/invatator/educatoare la clasa asociata cu situatia de bullying, consilierul scolar, directorul/directorul adjunct (al) scolii, 1-2 membri ai Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei in mediul scolar, reprezentant al politiei.

Sursa: hotnews.ro

 

S-ar putea să-ți placă și...