Educatie

Sondaj UNICEF: O treime dintre elevii care au acces la cursurile online nu fac ore sau comunicarea cu profesorii este ineficienta

28% dintre elevii care au acces la internet si telefoane ori laptopuri sustin ca nu fac ore online sau ca au o comunicare ineficienta cu profesorii, arata un sondaj realizat de UNICEF Romania in ceea ce priveste educatia la distanta.

„De la cei peste 2,400 de copii si tineri intervievati ne-am bucurat sa aflam ca, in ceea ce priveste comunicarea online intre elevi si dirigintele clasei, un procent de 72% din respondenti considera ca informatia se transmite cu usurinta, sarcinile sunt intelese, iar problemele aparute sunt nesemnificative. Totusi, aproape o treime dintre copiii intervievati (28%) nu reusesc sa mentina o comunicare activa cu dirigintii sau comunicarea cu acestia este inexistenta.

Procentele sunt similare si in ceea ce priveste comunicarea dintre elevi si profesori, fiind caracterizata drept „buna” si „foarte buna” de 71% dintre respondenti, acestia din urma primind teme si sarcini. Aproape un sfert dintre intervievati mentin un contact permanent cu profesorii si desfasoara cursuri online. Totusi, aproape o treime dintre copiii care au raspuns sondajului (28%) nu sunt satisfacuti de relatia in online cu profesorii sau nu continua actul educational prin intermediul platformelor virtuale.

Internetul este foarte accesibil pentru trei sferturi dintre respondentii sondajului, peste o cincime dintre acestia (21%) il considera destul de usor de accesat, in timp ce 4 procente intampina probleme.
95% dintre copiii intervievati prin intermediul platformei online U-Report au accces la dispozitive care se pot conecta online (telefon, laptop, tableta), dar 4% depind de un interval de timp pentru a le accesa, in timp ce un procent de doar 1% nu are acces facil.

Cele mai folosite platforme online

Pentru U-Reporteri, cele mai populare platforme utilizate pentru comunicarea online sunt Zoom (25%) si Google Class (23%), dar si Whatssapp (20%). Printre alte platforme utilizate se numara Messenger (13%), Skype (3%) si Discord (2%). Alti 218 copii si tineri au mentionat si alte platforme si conform raspunsurilor lor, 33.98% au acces la educatie in aceasta perioada prin platforma Adservio, 24.76% prin Microsoft Teams, 7.77% – Servicii Google, ca Google Drive si Google Classroom, 5.34% – platforma scolii la care invata, 3.40% -Webex, iar intre sub 2% prin platformele Meet, 24edu, Sociology si WhatsApp. 18.45% dintre acesti respondenti tin legatura cu cadrele didactice prin alte platforme, mai exact Facebook si Facebook Messenger.

Cat despre materiile care si-au mutat predarea in mediul online, acestea au variat. Cele mai intalnite au fost limba romana, matematica si informatica, urmate de stiintele biologie, chimie, fizica, limbile moderne, istoria, geografia, psihologia si pedagogia. Cu o frecventa redusa am intalnit si discipline precum religie, educatie fizica, muzica, desen si economie. De asemenea, elevii au mentionat faptul ca folosesc platforme diferite in functie de materia predata, lucru ce provoaca disconfort si confuzie. Un sfat din partea copiilor este sa fie stabilita o singura aplicatie care sa fie utilizata pentru toate cursurile.

Cursurile online se desfasoara de mai multe ori pe saptamana sau zilnic pentru 54% dintre respondenti si niciodata pentru 13% dintre elevi. In schimb, pentru mai mult de o treime (32%), cursurile online se desfasoara o data pe saptamana sau mai rar, cum ar fi: o data sau de cateva ori pe luna, acest aspect depinzand de la un profesor la altul si de la o materie la alta.

41% dintre intervievati acopera materiile de curs prin intermediul platformelor online in procent de peste 50%, pe cand 44% si restul de 14% parcurg materiile importante, respectiv nu parcurg deloc materia.

In ceea ce priveste timpul acordat rezolvarii temelor, 41% petrec mai mult timp decat inainte de intreruperea cursurilor, iar 35% petrec mai putin timp sau deloc.

Elevii si-ar fi dorit indrumari despre utilizarea platformelor

36% dintre copiii si tinerii intervievati si-ar fi dorit sa fi fost sustinuta o sedinta prin care cineva (profesorul diriginte etc.) sa le explice modul de utilizare al platformelor iar 42% nu au considerat acest lucru necesar.
Intrebati daca au colegi care nu pot fi activi in mediul online, o treime dintre respondenti afirma ca exista asemenea cazuri in clasa lor. Celelalte doua treimi au raspuns ca toti colegii lor au acces la internet sau afirma ca nu cunosc situatia.

Pentru cei fara acces la modalitatea de predare online, 37% considera ca nu sunt siguri daca informatiile ajung si la colegii lor sau nu ajung deloc, iar 47% spun ca transmit informatiile mai departe prin alte cai de comunicare astfel incat acestia sa ramana conectati. Doar 5% stiu si au mentionat ca profesorii comunica direct cu cei care nu au acces la mediul de predare online. 75% dintre elevii intervievati au sub 5 colegi din clasa care nu sunt conectati la modul de predare online, in timp ce doar 2% au peste 25 de colegi care nu au acces la la mediul online.

73% dintre respondenti considera utile platformele pentru comunicarea online cu scop educativ, in timp ce 16% dintre acestia nu le gasesc utilitatea.

Privind modul in care elevii s-au adaptat pe platformele acestea, 82% s-au acomodat usor sau putin dificil, in timp ce 8% considera ca le este greu sa se adapteze,” potrivit comunicatului publicat de UNICEF.

S-ar putea să-ți placă și...